2024-03-28T21:41:32Z
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/oai
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2597
2013-04-19T04:53:52Z
jcaa:ART-HEA
Acoustic Cross-Over Between the Ears in Mice (Mus Musculus) Determined Using a Novel ABR Based Bio-Assay
Acoustic Cross-Over Between the Ears in Mice (Mus Musculus) Determined Using a Novel ABR Based Bio-Assay
Harrison, Adrienne L.
Negandhi, Jaina
Allemang, Cullen
D’Alessandro, Lisa
Harrison, Robert V.
Closed-field stimulation of one ear, at high sound intensity, will activate both ears because of bone/soft tissuetransmission of the acoustic signal across the skull. In human psychophysics and in clinical audiometry a knowledgeof interaural attenuation values is important, particularly when assessing asymmetrical hearing loss or in studies of monaural hearing. Similarly, in testing monaural hearing in experimental animal studies, acoustic cross-over can result in erroneous conclusions about hearing function. The mouse has become a widely used animal model for various types of hearing loss, especially those relating to gene mutations, and also for age related deafness (presbycusis). In the present study we have measured acoustic cross-over in this species using a novel bio-assay technique based on auditory brainstem evoked responses (ABR). We report here for the mouse, an interaural attenuation of 37-45dB for click and 32kHz toneburst
La stimulation de l’oreille unique à haute intensité sonore, en sphère fermée, cause l’activation des deux oreilles dù à la transmission du signal acoustique à travers les tissus mous et l’os du crâne. En psychophysique de l'homme et l’audiométrie clinique, l'atténuation interaural doit être connue dans les études d'audience mono ou de la surdité asymétrique. De même, pour tester l'audition monaurale dans les études expérimentales chez les animaux, la transmission trans-crânienne (aguillage acoustique) peut produire des conclusions erronées au sujet de la fonction auditive. La souris est devenue le modèle animal largement utilisé pour différents types de pertes auditives, en particulier celles qui ont a trait à des mutations géniques, et aussi de la surdité liée à l'âge (presbyacousie). Dans l’étude en question, nous avons mesuré la transmission trans-crânienne (aguillage acoustique) chez cette espèce en utilisant une technique de dosage biologique basée sur les potentiels évoqués auditifs (PEA). Nous rapportons ici chez la souris, une atténuation interaural de 37-45dB pour le clic et le 32kHz pip tonal.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2013-03-01
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2597
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 1 (2013)
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 1 (2013)
2291-1391
0711-6659
eng
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2597/2338
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2599
2013-04-19T04:53:52Z
jcaa:ART-HEA
Speech Intelligibility in Automobile Noise in Young and Middle-Aged Adults
Speech Intelligibility in Automobile Noise in Young and Middle-Aged Adults
Surprenant, Aimée M.
Davis, Patricia
Gallant, Donald P.
Two experiments investigated how automobile noise affects intelligibility of speech signals in both young and middle-aged individuals. In Experiment 1, the effect of automobile noise was compared to speech babble at a number of speech-to-noise ratios. In order to achieve the same intelligibility, the speech-to-noise ratio for the speech babble needed to be substantially greater than the automobile noise. In Experiment 2, middle-aged adults between the ages of 50 and 65 were given the sentences in automobile noise. Even though their hearing acuity was not severe enough to warrant a clinical diagnosis, their performance was significantly worse than the younger adults, particularly for sentences that had few contextual cues. In conclusion, although automobile noise is less damaging than speech babble at typical speech-to-noise ratios, speech understanding for individuals with even small amounts of hearing loss is significantly impacted by the noise. Automobile makers therefore should continue their efforts to reduce the noise levels in cars in order to increase speech intelligibility. [Work supported by Ford Motor Company].
L'effet du bruit ambiant d'une voiture sur l'intelligibilité de la parole chez les jeunes adultes et les adultes d'âge moyen a été étudié à l'aide de deux études. L'expérience 1 comparait l'effet du bruit d'une automobile à un bruit de verbiage pour différent ratios parole-bruit. Les résultats ont révélé que pour atteindre le même niveau d'intelligibilité, le ratio parole-bruit dans le bruit de verbiage devait être considérablement plus grand que dans le bruit de l'automobile. Dans l'expérience 2, des adultes d'âge moyen de 50 à 65 ans écoutaient des phrases en présence du bruit d'automobile. Même si leur acuité auditive n'était pas assez affectée pour mériter un diagnostique clinique, leur performance était significativement plus faible que celle des jeunes adultes et ce, particulièrement pour les phrases avec un faible niveau de prédictibilité. Donc, même si le bruit d’une automobile affecte moins la perception auditive que le bruit de verbiage, la compréhension de la parole est significativement affectée chez les individus souffrant d'une perte auditive même légère. Les producteurs automobiles devraient poursuivre leurs efforts afin de réduire le niveau de bruit à l'intérieur des voitures et améliorer ainsi l'intelligibilité de la parole. [Financé par Ford Motor Company]
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2013-03-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2599
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 1 (2013)
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 1 (2013)
2291-1391
0711-6659
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oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2614
2014-01-31T01:15:20Z
jcaa:ART-HEA
An overview of the effect of stimulus type, age and dominance on the ear binaural integration
Un aperçu de l’effet du type de stimulus, de l’âge et de la dominance de l’oreille sur l’intégration binaurale
St-Germain, Caroline
Mayer, David
Carrier, Marie-Ève
Joannette, Élyse
Chénard, Gwendoline
Jutras, Benoît
Objective: The aim of the present study is to assess stimulus type, age and ear dominance effect on thebinaural integration capacity of school-aged children using dichotic listening tests. Methods: Thirty-eightFrench speaking children with normal hearing sensitivity of six, eight, nine and twelve years old (28participated in Jutras & al., 2012’ study) performed the four subtests of the newly developed test in French– Écoute dichotique de chiffres (EDC), under earphones at normal conversational level. Three subtests werecomposed respectively of one, two and three different digit pairs. The forth version comprised fourdifferent digits, but only the second and third were heard simultaneously. The participants were alsoassessed with a word dichotic listening test, having the same structure than the EDC forth version, namelythe French adaptation of the Staggered Spondaic Word test (Rudmin & Normandin, 1983). Results: Datafrom the 28 participants in Jutras & al. (2012)’ study were included in the analysis in addition of the datafrom the ten children of the present study. Results on the dichotic listening tests were significantly higherwith digits than with words and improved as a function of age. Also, in general, participants obtainedhigher performance when the stimuli were presented in the right ear then when it was sent to the left ear.Conclusion: The dichotic digit listening test in French is sensitive to stimulus type and to the age of theparticipants. Results showed also a bias towards the ear tested.
Objectifs : Cette étude a pour but d’évaluer l’effet du type de stimulus, de l’âge et de la dominance del’oreille sur l’intégration binaurale d’enfants d’âge scolaire au moyen de tests d’écoute dichotique enfrançais. Méthodologie : Trente-huit enfants francophones de six, huit, neuf et douze ans, dont 28provenaient de l’étude de Jutras & coll. (2012) présentant une acuité auditive normale ont participé à cetteétude. Ils ont complété quatre versions d’un test d’écoute dichotique de chiffres (EDC) nouvellement crééen français, présentées sous écouteurs intra-auriculaires à niveau normal de conversation. Les troispremières versions étaient respectivement constituées d’une, deux et trois paire-s différente-s de chiffrescompris entre un et neuf. La quatrième version du test consistait en la présentation de quatre chiffres, dontseuls les deuxième et troisième chiffres étaient entendus simultanément. Les participants ont également étésoumis à un test d’écoute dichotique de mots ayant la même structure que la quatrième version du testEDC, soit l’adaptation en français du test Staggered Spondaic Word (Rudmin & Normandin, 1983).Résultats : Les données des 28 enfants de l’étude de Jutras & coll. (2012) ont été incluses dans les analysesen plus de celles des dix autres enfants retenus dans la présente étude. Les performances sontsignificativement supérieures au test d’écoute dichotique employant des chiffres plutôt que des mots pourl’ensemble des groupes. Les résultats montrent aussi que les performances s’améliorent de façonsignificative selon l’âge. De façon générale, les performances des enfants sont significativementsupérieures lorsque les mots ou chiffres sont présentés à l’oreille droite comparativement aux performancesobtenues lorsque les stimuli sont envoyés à l’oreille gauche. Conclusion : Le test d’écoute dichotique dechiffres en français est sensible à l’influence de l’utilisation de mots familiers et complexes dans les testsd’écoute dichotique, entre autres chez les enfants de huit ans. Le test est également sensible à l’effet del’âge des participants qui y sont soumis ainsi qu’à un biais relatif à l’oreille testée.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2013-06-01
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info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2614
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 2 (2013); 4--13
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 2 (2013); 4--13
2291-1391
0711-6659
fra
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2614/2343
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2615
2014-01-31T01:15:20Z
jcaa:ART-HEA
Assessment of dichotic listening in the dyslexic child
Évaluation de l’écoute dichotique chez l’enfant dyslexique
Thai-Van, Hung
Veuillet, Evelyne
Among the various tests used for assessing speech sounds recognition in competing speech perception,there is a growing interest in using the dichotic listening test also for children above eight years of age.Dichotic listening consists in presenting different speech material (spondees, digits or adjectives) to bothears simultaneously; the subject then has to verbally reproduce either all the perceived words (free recall) oronly those perceived in one ear (directed attention). This behavioral technique measures the ability tobinaurally separate and integrate information, a crucial skill for speech sound feature extraction in thepresence of concurrent auditory information. Here we aimed at investigating further the relative weaknessof dichotic listening skills in dyslexic children more particularly the skills allowing the binaural separation.For this, dichotic aptitudes in a group of dyslexic children were compared with those of gender-, manuallaterality- and age-matched controls. In line with literature data, dyslexic children were found to havedeteriorated dichotic listening skills. The deterioration was found to equally affect the right ear and the leftear. In addition, directed auditory attention and attentional shift index were also found to be impaired. Theresults support the hypothesis that comorbidity between developmental reading disorder and centralauditory processing disorder might occur.
Parmi les tests permettant de mesurer la reconnaissance des sons de parole en situation d’écoutecompétitive, le test d’écoute dichotique est de plus en plus utilisé y compris chez l’enfant à partir de l’âgede huit ans. Il consiste à délivrer simultanément aux deux oreilles des informations verbales de mêmenature (substantifs, chiffres ou adjectifs) mais différents, puis de demander au sujet de répéter ce qu’il aentendu dans différentes conditions attentionnelles: attention partagée ou dirigée successivement surchaque oreille. Ce test permet de mesurer les capacités d’intégration et de séparation binaurale qui sontcruciales pour sélectionner l’information auditive d’intérêt lorsqu’elle est délivrée en présenced’informations concurrentes. L’objectif de cette étude est de préciser les mécanismes sous-jacents à lafaiblesse relative des aptitudes dichotiques décrite chez l’enfant dyslexique en se focalisant sur lescompétences mises en jeu pour séparer binauralement les informations auditives. Pour ce faire, nous avonscomparé les aptitudes dichotiques d’un groupe d’enfants normo-lecteurs et d’un groupe d’enfantsdyslexiques appariés en genre, latéralité manuelle et âge chronologique. Les résultats confirmentl’existence d’une dégradation des aptitudes dichotiques chez les enfants dyslexiques et montrent que cettedégradation n’est pas oreille-dépendante. Ils montrent également une dégradation des capacités d’attentiondirigée et du déplacement de l’attention d’une oreille vers l’autre. Cette étude corrobore l’hypothèse d’uneco-morbidité entre les troubles spécifiques d’apprentissage de la lecture et la présence d’un trouble dutraitement auditif central.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2013-06-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2615
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 2 (2013); 15--24
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 2 (2013); 15--24
2291-1391
0711-6659
fra
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2615/2345
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2616
2014-01-31T01:15:20Z
jcaa:ART-HEA
Effects of Intra-Talker Differences on Speech Understanding in Noise by Younger and Older Adults
Effets des différences intra-locuteurs sur compréhension de la parole dans le bruit par les jeunes et les adultes plus âgés
Goy, Huiwen
Pichora-Fuller, M. Kathleen
van Lieshout, Pascal
The purpose of the study was to investigate the effects on intelligibility when listening to a talker whoproduced speech while being exposed to different types and levels of noise. In addition, we alsoinvestigated how the word identification performance of younger and older listeners for these conditionswas affected in different listening environments. A male young adult talker recorded the SPIN-R test whilelistening to different types and levels of noise and following different speaking instructions. Younger andolder adults with clinically normal hearing from 250 to 3000 Hz were tested on these recordings in threesignal-to-noise ratios. Significant word recognition differences were found between the standard talkingcondition and loud speech recorded in quiet, despite the fact that all sentences were equated for overallintensity. Older listeners found speech produced in noise beneficial when there was more backgroundnoise, but younger listeners did not. Clear speech in this study did not produce any benefit for listenersrelative to the baseline condition. Acoustic analyses showed that intensity fluctuations within the sentencesled to a higher intensity for target words in the loud speech condition relative to all other conditions, whiletarget words in clear speech had a lower fundamental frequency compared to other conditions. Listenerperformance may change on a test of speech intelligibility when speech is produced under moreecologically valid conditions; however, these effects are small and may be more apparent in older adultsand when task difficulty is greater due to lack of contextual support and higher levels of background noise.
Le but de cette étude était d'explorer l’effet sur l'intelligibilité de la parole lorsque celle-ci est produite enprésence de différents niveaux et types de bruit. L’effet de ces conditions de production de la parole enprésence de différents environnements d’écoute sur les performances à l’identification des mots a étéexaminé auprés de jeunes adultes et d’adultes plus âgés, présentant des seuils auditifs normaux entre 250 et3000 Hz. Les phrases du test SPIN-R émises par un locuteur d’âge adulte ont été enregistrées pendant qu’ilécoutait différents bruits à différents niveaux et suivait diverses instructions. Ces phrases ont été présentéesà trois rapports signal-sur-bruit auprès des deux groupes de participants. Une différence significative a éténotée entre le nombre de mots reconnus dans la condition de discours standard et la condition de discoursenregistré à volume élévé dans un environnement de silence et ce, même en ayant normalisé le niveau deprésentation de toutes les phrases. Les auditeurs plus âgés ont trouvé que le discours produit dans le bruitétait plus facile à reconnaître lorsque les phrases étaient présentées avec le bruit de fond au niveau plushaut, mais ce n’était pas le cas pour les jeunes auditeurs. Pour tous les participants, le discours clairementprononcé n'a pas entraîné des performances significativement meilleures, par rapport au discours standard.Les analyses acoustiques ont montré que l’intensité était 2 dB plus haute sur les mots cibles des phrasesproduites en présence de bruit par rapport aux autres conditions d’enregistrement, alors que la fréquencefondamentale des mots cibles du discours clairement prononcé était plus basse que celle des autresconditions. Les performances aux mesures de reconnaissance de la parole peuvent varier en fonction desconditions dans lesquelles cette parole est produite. Ces effets sont peut-être minimes chez les jeunesadultes, mais peuvent être encore plus apparents chez les personnes âgées et lorsque la tâche dereconnaissance est plus difficile en raison du manque d’indices contextuels et des niveaux élevés de bruitde fond.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2013-06-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2616
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 2 (2013); 26--35
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 2 (2013); 26--35
2291-1391
0711-6659
eng
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2616/2346
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2619
2014-02-03T06:09:05Z
jcaa:ART-HEA
Effect of the type of noise and the spatial separation of the speech recognition measured using the HINT
Effet du type de bruit et de la séparation spatiale sur la reconnaissance de la parole mesurée à l'aide du HINT
Laroche, Chantal
Vaillancourt, Véronique
Milloy, Victoria
Giguère, Christian
Roveda, Jean-Grégoire
Speech perception in noise is one of the most important tasks for proper communication in everyday listening situations. Multiple clinical tests have been developed to quantify difficulties understanding speech in continuous noise. However, it is now well recognized that everyday noises are fluctuating in nature, and that segments with lower noise levels allow listeners to more easily capture speech elements. The objective of the current study is to evaluate the performance of young adults with normal hearing on the HINT, under headphone sand in the sound field, using a modified 16?Hz interrupted version of the standard continuous noise. Normative data for the new intermittent noise was established in each of the three HINT noise conditions: Noise Front, Noise Right and Noise Left. When compared to performance with continuous noise, threshold improvements of 13 dB and 10 dB under headphones and of 9 dB and 6 dB in the sound field are noted in the Noise Front and Noise Side conditions, respectively. The binaural advantage (the threshold difference between the Noise Front and the Noise Side conditions) under headphones was approximately 8?9 dB and 5 dB for the continuous and intermittent noises,respectively, and 6?7 dB and 3?4 dB in the sound field for continuous and intermittent noises, respectively. Now that normative data is available for the modified 16?Hz intermittent noise, it could be useful to add at least one testing condition of intermittent noise to the clinical HINT. Such further testing would allow documentation of one’s ability to take advantage of “dips” in noise to increase speech recognition, particularly in individuals with hearing loss.
La perception de la parole dans le bruit est l’une des tâches auditives les plus importantes pour assurer une communication efficace dans la vie de tous les jours. Plusieurs tests cliniques ont été développés pour quantifier les difficultés de perception de la parole dans un bruit continu. Il est toutefois bien reconnu que les bruits rencontrés dans la vie de tous les jours sont davantage fluctuants et que les périodes moins intenses de bruit permettent à l’auditeur de mieux capter certaines parties du message verbal. Le présent projet a comme objectif d’évaluer la performance de jeunes adultes avec audition normale au HINT, sous écouteurs et en champ libre, en utilisant une version modifiée du bruit standard continu en y insérant un taux d’intermittence de 16 Hz. Des données normatives ont été établies avec ce bruit modifié pour les trois conditions de bruit du HINT, soit Bruit Avant, Bruit Droit et Bruit Gauche. Lorsque comparés aux normes avec le bruit continu, les seuils de réception de la parole s’améliorent de 13 dB et 10 dB sous écouteurs et de 9 dB et 6 dB en champ libre lorsque le bruit est positionné en frontal et sur le côté, respectivement. L’avantage binaural (différence de seuils entre bruit frontal et bruit côté) sous écouteurs est d’environ 8?9 dB et 5 dB pour le bruit continu et intermittent, respectivement, et de6?7 dB et 3?4 dB en champ libre pour le bruit continu et intermittent, respectivement. Les données normatives maintenant disponibles pour un bruit intermittent de 16 Hz permettront d’ajouter au HINT clinique au moins une condition de bruit non?continu afin de mieux documenter la capacité des individus, particulièrement ceux avec perte auditive, à prendre avantage des périodes de « silence » pour reconnaître la parole.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2014-01-30
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2619
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 2 (2013); 54--69
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 2 (2013); 54--69
2291-1391
0711-6659
fra
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2619/2349
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2620
2014-01-31T01:15:21Z
jcaa:ART-HEA
Update on the development of test words in noise
Mise à jour sur le développement du test de mots dans le bruit
Lagacée, Josée
LeBlanc, Laudia
Boisvert, Véronique
Arseneau, Marika Joëlle
Breau-Godwin, Stéphanie
The Test de Mots dans le Bruit (TMB) is a Canadian-French word recognition in noise test recorded on CD-ROM. Preliminary data (Lagacé, 2010) revealed an effect of age on TMB performance. This article presents a summary of the progress in the development of normative data at the Audiology department of the Dr. Georges-L.-Dumont University Hospital Centre (Moncton, NB) for both children (6-12 yearsold) and adults (21-45 years old). As regional linguistic differences can influence scores on this type oftest, performances measured with adults from Moncton (NB) were compared to those obtained in adults from Ottawa (ON). Results suggest that, in addition to age, regional linguistic characteristics can influence one’s ability to recognize monosyllabic words presented in background noise. Thee stablishment of normative data applicable to different age groups and Francophone communities across Canada contributes to improving the lack of available standardized clinical tools for this population.
Le Test de Mots dans le Bruit (TMB) est une épreuve franco-canadienne de reconnaissance de mots dans le bruit enregistrée sur cédérom. Les résultats d’une étude préliminaire (Lagacé, 2010) ont montré un effet d’âge sur les performances mesurées au TMB. Cet article fait état de la progression dans le développement de données normatives au service d’audiologie du Centre hospitalier universitaire Dr-Georges-L-Dumont (Moncton, NB), auprès d’enfants (6-12 ans) et d’adultes (21-45 ans) francophones.En raison de l’effet possible des différences linguistiques régionales sur ce type d’épreuve, les performances mesurées auprès des adultes de la région de Moncton (NB) ont été comparées à celles d’adultes de la région d’Ottawa (ON). Les résultats suggèrent que le dialecte d’une population, aussi bien que l’âge, a un impact sur la capacité à reconnaître des monosyllabes présentés dans un bruit de fond. Le développement de normes pour le TMB auprès de différents groupes d’âge et de différentes communautés francophones du Canada contribue à réduire la pénurie d’outils cliniques standardisés disponibles pour cette population.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2013-06-01
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2620
Canadian Acoustics; Vol. 41 No. 2 (2013); 71--78
Acoustique canadienne; Vol. 41 No. 2 (2013); 71--78
2291-1391
0711-6659
fra
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2620/2350
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/2667
2015-12-21T19:26:33Z
jcaa:ART-HEA
Impact of Auditory Attention on the Efferent Auditory System in the Absence of Real Auditory Targets
Wong, Wing Yiu Stephanie
Namasivayam, Aravind Kumar
van Lieshout, Pascal
AUDITORY ATTENTION
VISUAL ATTENTION
CONTRALATERAL SUPPRESSION
TRANSIENT-EVOKED OTOACOUSTIC EMISSIONS
EFFERENT
ATTENTION AUDITIVE
ATTENTION VISUELLE
SUPPRESSION CONTROLATÉRALE
OTOÉMISSIONS ACOUSTIQUES PROVOQUÉES
EFFÉRENT
Medial olivocochlear system
otoacoustic emissions
auditory attention
contralateral suppression
attention auditive
attention visuelle
inhibition controlatérale
otoémissions acoustiques provoquées
efférent
Previous studies have compared visual and auditory attention to no-task conditions and have demonstrated an attention driven modulation of the efferent auditory system (De Boer & Thornton, 2007; Maison, Micheyl, & Collet, 2001). However, it is unclear whether these effects are modality-specific or a result of generalized attentional processes. In the present study, 16 young adults observed facial speech gestures related to productions of vowels /a/ and /u/ in the presence of contralateral broad band noise (BBN) under two instructions: (a) visually count the number of /a/ productions and ignore BBN (visual attention) and (b) to listen carefully and count target sound /a/ embedded in BBN (sham condition; auditory attention). These “sham” trials did not have any acoustic targets and investigated the effect of auditory attention in the absence of real auditory targets. The influence of visual and auditory attention on the efferent auditory system were indirectly assessed by examining their effects on contralateral suppression of Transient-evoked otoacoustic emissions (CS-TEOAE paradigm; Collet et al., 1990). The Mean change from baseline for visual attention and auditory attention were 2.19 and 1.88 dB SPL, respectively. Cohen’s d for the mean difference between the two conditions yielded a moderate positive effect size = 0.52. 12 out of 16 participants (75%; exact binomial test significant at one tailed p = 0.03) demonstrated a greater suppression of TEOAEs amplitudes (mean difference = 0.31 dB SPL) in the visual attention condition relative to the auditory attention condition. These effects are similar to those reported in the literature, wherein attention to stimuli in the contralateral ear increased OAE suppression (Harkrider & Bowers, 2009). Our results show that these effects are obtainable even in the absence of real auditory targets (i.e. without stimulus confound). Overall, finding a difference in suppression of TEOAEs for visual and auditory attention conditions provide preliminary evidence for a modality-specific rather than a generalized attentional modulation in the efferent auditory system.
La comparaison de l'attention visuelle et auditive à des conditions sans-tâches a démontré une modulation du système efférent auditif dépendante de l’attention (De Boer & Thornton, 2007; Maison, Micheyl, & Collet, 2001). Cependant, il reste à déterminer si ces effets résultent de processus attentionnels généralisés ou de modalités. Dans cette étude, 16 jeunes adultes ont observé les mouvements du visage lors de la parole liés à la production des voyelles /a/ et /u/ en présence de bruit à bande large (BBN) controlatérale sous deux directives: (a) comptage visuel du nombre de production du /a/ en ignorant le BBN (attention visuelle) et (b) écoute soigneuse et comptage des sons cibles /a/ intégrés dans le BBN (condition feinte; attention auditive). Ces essais « feints » n'avaient pas de cibles acoustiques et reflètent l'effet de l'attention auditive en absence de véritables cibles auditives. L'influence de l'attention visuelle et auditive sur le système efférent auditif est mesurée par la inhibition controlatérale des otoémissions acoustiques provoquées (OEAP; Collet, Chanel, & Morgon, 1990). Les changements moyens du niveau de base pour l'attention visuelle et pour l'attention auditive sont respectivement de 2.19 et 1.88 dB SPL. La différence moyenne entre les deux conditions entraîne un effet positif modéré avec un d de Cohen de 0.52. Douze des seize participants (75%; valeur p du test binomial (unilatéral)= 0.03*) ont démontré une inhibition plus grande des amplitudes d’OEAPs (différence moyenne = 0.31 dB SPL) en condition d'attention visuelle qu’en condition d'attention auditive. Nos résultats démontrent que ces effets peuvent être obtenus même en absence de véritables cibles auditives. En résumé, l’observation d’une différence dans la inhibition de OEAPs entre les conditions d'attention visuelle et auditive fournit des preuves préliminaires soutenant une modulation attentionnelle spécifique plutôt qu'une modulation attentionnelle généralisée dans le système efférent auditif.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2015-12-15
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2667
Canadian Acoustics; Vol. 43 No. 4 (2015); 25-29
Acoustique canadienne; Vol. 43 No. 4 (2015); 25-29
2291-1391
0711-6659
eng
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2667/pdf
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/2667/3029
Copyright (c) 2015 Wing Yiu Stephanie Wong, Aravind Kumar Namasivayam, Pascal van Lieshout
oai:jcaa.caa-aca.ca:article/3553
2023-03-12T09:30:53Z
jcaa:ART-HEA
Hearing loss: etiology, diagnosis and interventions
Nguyen, Don Luong
Valentin, Olivier
audiology
Hearing loss
Diagnosis
Hearing aids
bone conduction implants
cochlear implants
auditory brainstem implants
audiologie
surdité
diagnostic
prothèse auditive
implants auditif en conduction osseuse
implants cochléaires
implants auditifs du tronc cérébral
Hearing loss is characterized by increasing difficulty in hearing, interpreting and understanding the sounds around us. Although many acousticians are familiar with hearing trauma caused by loud sounds, a significant part of the acoustics community has limited knowledge on how hearing loss is diagnosed, its consequences in everyday life, or the latest innovations in terms of management. This article summarizes the types and degrees of hearing loss, and its impact on quality of life. The main methods of diagnosis (audiometry, tympanometry, acoustic reflex threshold, auditory evoked potentials), treatments (hearing aids, cochlear implants, auditory brainstem implants), and prevention are also discussed to raise awareness of the day-to-day clinical audiology reality to the Canadian acoustic community.
La perte d’audition se caractérise par des difficultés croissantes à entendre, interpréter et comprendre les sons qui nous entourent. Bien que de nombreux acousticiens soient conscients des traumatismes auditifs causés par les sons forts, une partie importante de la communauté acoustique a des connaissances limitées sur le diagnostic de la perte auditive, ses conséquences dans la vie quotidienne ou les dernières innovations en termes de prise en charge. Cet article résume les types et degrés de perte auditive, ainsi que leurs impacts sur la qualité de vie. Les principales méthodes de diagnostic (audiométrie, tympanométrie, réflexe stapédienne, potentiels évoqués auditifs), traitement (prothèse auditive, implant cochléaire, implant du tronc cérébral), et prévention sont également abordées afin de sensibiliser la communauté de l’Acoustique Canadienne aux réalités de l’audiologie clinique quotidiennes.
Canadian Acoustical Association / Association canadienne d'acoustique
2023-03-12
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https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/3553
Canadian Acoustics; Vol. 50 No. 4 (2022)
Acoustique canadienne; Vol. 50 No. 4 (2022)
2291-1391
0711-6659
eng
https://jcaa.caa-aca.ca/index.php/jcaa/article/view/3553/3400
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