Aptitudes à la discrimination des voyelles chez les enfants québécois francophones d'âge scolaire
Mots-clés :
perception de la parole, voyelles, développement de la paroleRésumé
Bien que la perception auditive de la parole soit déjà bien développée dès la naissance, elle se raffine et se spécifie durant l’enfance et le début de l'adolescence. De nombreuses études ont documenté le développement perceptuel auditif précoce, mais très peu de données ont été obtenues sur les changements qui surviennent dans l'enfance. Cette étude a pour objectif d’étudier le développement de la discrimination de voyelles chez les enfants francophones d'âge scolaire. Des voyelles synthétisées qui s’opposent selon la dimension d’aperture et selon la dimension d’arrondissement ont été utilisées comme stimuli lors d’un test de discrimination. Quarante-neuf enfants âgés de 6 à 10 ans et douze adultes ont participé à la tâche. Les scores maximaux de discrimination des voyelles et les frontières catégorielles sont significativement différents entre 7 et 9 ans, ce qui suggère des changements non linéaires dans le traitement auditif de la parole.
Fichiers supplémentaires
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Author Licensing Addendum
This Licensing Addendum ("Addendum") is entered into between the undersigned Author(s) and Canadian Acoustics journal published by the Canadian Acoustical Association (hereinafter referred to as the "Publisher"). The Author(s) and the Publisher agree as follows:
-
Retained Rights: The Author(s) retain(s) the following rights:
- The right to reproduce, distribute, and publicly display the Work on the Author's personal website or the website of the Author's institution.
- The right to use the Work in the Author's teaching activities and presentations.
- The right to include the Work in a compilation for the Author's personal use, not for sale.
-
Grant of License: The Author(s) grant(s) to the Publisher a worldwide exclusive license to publish, reproduce, distribute, and display the Work in Canadian Acoustics and any other formats and media deemed appropriate by the Publisher.
-
Attribution: The Publisher agrees to include proper attribution to the Author(s) in all publications and reproductions of the Work.
-
No Conflict: This Addendum is intended to be in harmony with, and not in conflict with, the terms and conditions of the original agreement entered into between the Author(s) and the Publisher.
-
Copyright Clause: Copyright on articles is held by the Author(s). The corresponding Author has the right to grant on behalf of all Authors and does grant on behalf of all Authors, a worldwide exclusive license to the Publisher and its licensees in perpetuity, in all forms, formats, and media (whether known now or created in the future), including but not limited to the rights to publish, reproduce, distribute, display, store, translate, create adaptations, reprints, include within collections, and create summaries, extracts, and/or abstracts of the Contribution.