Effet Sur L'audition de L'exposition au Bruit Pendant la Formation Scolaire
Mots-clés :
acoustic noise, biological effects of acoustic radiation, hearing, noise, education, vocational courses, thresholds, 4 kHzRésumé
Afin de vérifier l'hypothèse que l'exposition au bruit dans les ateliers professionnels est suffisamment élevée pour affecter l'audition, une comparaison des seuils auditifs de 327 élèves du secteur professionnel et 370 du secteur général a été effectuée. La moyenne des seuils des deux oreilles est utilisée pour l’analyse de variance qui cherche à expliquer la variation des seuils à 4kHz» Le modèle d'analyse tient compte des antécédents médicaux, de l'utilisation d'armes à feu, de l'exposition au bruit pendant les loisirs, le travail et pendant l'apprentissage scolaire. Les variables utilisées pour définir l'exposition pendant l'apprentissage scolaire comprennent la dose cumulée d'exposition au bruit, le profil d'exposition, le type d'atelier fréquenté et le secteur d'orientation- Tout en tenant compte de l'ensemble des variables influençant l'acuité auditive, le secteur d'orientation est la seule variable expliquant de façon statistiquement significative la variation des seuils à 4kHz» A cette fréquence, les élèves du secteur professionnel ont des .seuils auditifs systématiquement plus élevés de 1 dB que ceux du secteur général. Malgré leur jeune âge, les élèves du secteur professionnel accusent déjà une légère différence d'acuité auditive reliée à leur apprentissage scolaire.Fichiers supplémentaires
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Author Licensing Addendum
This Licensing Addendum ("Addendum") is entered into between the undersigned Author(s) and Canadian Acoustics journal published by the Canadian Acoustical Association (hereinafter referred to as the "Publisher"). The Author(s) and the Publisher agree as follows:
-
Retained Rights: The Author(s) retain(s) the following rights:
- The right to reproduce, distribute, and publicly display the Work on the Author's personal website or the website of the Author's institution.
- The right to use the Work in the Author's teaching activities and presentations.
- The right to include the Work in a compilation for the Author's personal use, not for sale.
-
Grant of License: The Author(s) grant(s) to the Publisher a worldwide exclusive license to publish, reproduce, distribute, and display the Work in Canadian Acoustics and any other formats and media deemed appropriate by the Publisher.
-
Attribution: The Publisher agrees to include proper attribution to the Author(s) in all publications and reproductions of the Work.
-
No Conflict: This Addendum is intended to be in harmony with, and not in conflict with, the terms and conditions of the original agreement entered into between the Author(s) and the Publisher.
-
Copyright Clause: Copyright on articles is held by the Author(s). The corresponding Author has the right to grant on behalf of all Authors and does grant on behalf of all Authors, a worldwide exclusive license to the Publisher and its licensees in perpetuity, in all forms, formats, and media (whether known now or created in the future), including but not limited to the rights to publish, reproduce, distribute, display, store, translate, create adaptations, reprints, include within collections, and create summaries, extracts, and/or abstracts of the Contribution.